Directives aux Auteurs- Guidelines
Download the Guidelines for authors
Les auteurs garantissent que leur manuscrit est original et n’est pas soumis pour publication dans un autre journal.
Tout article soumis à Louvain Médical fera l’objet de lectures et avis d’experts qui seront transmis à l’auteur responsable pour suite utile. La décision finale d’acceptation revient au Rédacteur en chef.
Les auteurs acceptent que l’article soit publié dans la Revue Louvain Médical ainsi que sur son site Internet.
La revue Louvain Médical est répertoriée dans le moteur de recherche d’Elsevier (Scopus) et Google Scholar.
Indications pratiques
Les articles seront adressés au Professeur C. Hermans, Rédacteur en chef de la revue Louvain Médical
Avenue E. Mounier 52/B1.52.14
1200 Bruxelles.
Tél. 32 2 764.52.65
Fax. 32 2 764.52.80
Les manuscrits doivent être transmis par email à la rédaction : isabelle.istasse@uclouvain.be
Directives aux auteurs
Louvain Médical est la revue médicale mensuelle (publiée sur papier et disponible en ligne - 10 numéros par an) de l'École de médecine de l'Université catholique de Louvain (UCL).
Louvain Médical publie divers types d’article évalués pour leur qualité et originalité, principalement des articles de revue, des rapports de cas, des directives pratiques, des éditoriaux et des commentaires, ainsi que des articles de recherche originaux ayant une pertinence clinique.
Chaque manuscrit soumis subit une évaluation rigoureuse par les pairs impliquant des experts locaux ou nationaux.
L'objectif principal de la revue est de contribuer activement à la formation médicale continue des professionnels de la santé, y compris les étudiants de premier et de troisième cycle, les médecins généralistes et les spécialistes de toutes les disciplines.
Soumission des articles
Tous les manuscrits doivent être envoyés par email à la rédaction (isabelle.istasse@uclouvain.be) accompagnés d’une lettre d’introduction décrivant le type d’article soumis (revue de la littérature, directives pratiques, articles de recherche originaux,) ainsi que son thème. Elle sera signée par l’auteur responsable (ou auteur principal).
Elle attestera que tous les auteurs ont validé et approuvé la version soumise de l'article.
Processus d’évaluation (peer-review) et acceptation des articles
Chaque article soumis est évalué par le rédacteur en chef, secondé par le responsable éditorial, en termes de qualité générale, de pertinence, de portée, d'absence de biais et de respect des règles d'éthique et de confidentialité. Les manuscrits qui ne remplissent pas ces critères sont rejetés à ce stade. Chaque manuscrit est ensuite transmis pour révision à deux ou trois experts dans le domaine. L'évaluation prend habituellement jusqu'à 3 ou 4 semaines. Les commentaires des examinateurs sont centralisés par le responsable éditorial et réévalués par le rédacteur en chef. La décision finale est ensuite communiquée aux auteurs (rejet, révision majeure ou mineure). Les auteurs ont ensuite 4 à 6 semaines pour soumettre une version révisée avec une description détaillée des modifications apportées et des réponses aux commentaires et suggestions des évaluateurs. Cette version révisée est réévaluée par le rédacteur en chef, qui l'accepte avec ou sans modifications supplémentaires. La version acceptée du manuscrit fait l'objet d'une révision en français, si nécessaire, et la version anglaise du résumé est éditée par des anglophones. Une fois les articles acceptés, seules les modifications mineures de fond (amélioration de la compréhension) et de forme (typographie) seront possibles.
Articles
La longueur des articles ne doit pas dépasser 25 000 caractères (tout compris). Les figures, tableaux, graphiques et photographies qui facilitent la lecture ainsi que des références nationales et internationales récentes sont vivement recommandés.
Les auteurs garantissent que leur manuscrit est original et n’est pas soumis pour publication dans un autre journal. Les auteurs acceptent que l’article soit publié dans la Revue Louvain Médical ainsi que sur son site Internet.
Le texte sera dactylographié sans mise en page particulière, en interligne 1.5 et paginé.
Il comprendra
- Un résumé circonstancié de 200 mots maximum structuré reprenant les points essentiels et/ou messages clés de l’article. Cet abstract sera la vitrine de l’article dans les bases de données internationales. Une version anglaise conforme à la version française doit être fournie.
- En complément au résumé, nous vous demandons de répondre de manière courte et télégraphique (petit encadré) à deux questions en français et en anglais : 1. Que savons-nous à ce propos ? What is already known about the topic? 2.Que nous apporte cet article? What does this article bring up for us?
- Un encart de « Recommandations pratiques » de 3,4 lignes, en fin de texte.
- Les tableaux, graphiques et figures suivis de leur légende seront repris sur des pages séparées.
- Les photos devront être enregistrées sous format JPG, Gif, Tiff, sur une résolution de 300 DPI.
Attention : les images récupérées sur internet ne seront jamais de bonne qualité.
- Coordonnées des auteurs
- Mentionner les prénoms et noms (en toutes lettres), adresses professionnelles (service, institution) pour chacun des auteurs.
- Pour l’auteur de correspondance, indiquer l’adresse complète (avec numéro de téléphone et adresse électronique)
- Cas cliniques
Les cas cliniques ne seront acceptés que si l'article présente une synthèse récente et pratique d'une problématique d'intérêt général, illustrée par une vignette clinique concise. L'abstract résume le contenu général de l'article et ses messages pertinents sans détailler la vignette clinique.
Les abréviations doivent être écrite dans leur entier lors de sa première apparition dans le texte (sauf s'il s'agit d'une unité de mesure internationale).
Références bibliographiques
Les références bibliographiques sont au nombre de 15 maximum pour un case report et 20 pour un article original. Elles seront numérotées selon leur ordre d'apparition dans le texte.
Les références bibliographiques seront citées selon le modèle du New England Journal of Medicine, issu de la systématique de la NLM (U.S. Library of Medicine).
On ne mentionnera que les six premiers auteurs suivis de et al. en italique.
Exemple :
Hermans C, Scavée Ch. Le temps et l'expérience au profit des nouveaux thérapeutiques anticoagulants oraux. Louvain Med. 2014; 133 (9): 634-638.
Citations de livres : Buysschaert M. Diabétologie clinique. De Boeck Université,Paris, Bruxelles, 2012, 4e Edition.
Citations de chapitres : Buysschaert M. Autres diabètes. In: Diabétologie clinique, 25-32, De Boeck Université, Louvain-la-Neuve, Paris, 2012, 4e Edition.
Les références des adresses Internet doivent être fiables et de haute qualité scientifique.
Droits d’auteur
L’auteur s’engage à indiquer et référencer ses sources.
L’auteur s’engage à s’appuyer sur des sources scientifiquement reconnues.
Une autorisation de copyright doit être demandée et fournie avec l'article pour toutes figures, tableaux ou images déjà publiés dans un autre journal ou site internet.
Protection de la vie privée des patients
La vie privée des patients doit impérativement être respectée. Le consentement éclairé des patients doit être obtenu pour la publication de toute image et/ou situation clinique susceptibles de permettre leur identification; les patients doivent également être informés de la publication de l’article sur internet.
Pour les articles de recherche, l’auteur devra mentionner avoir respecté les principes relatifs au bien-être du patient, conformément à la Déclaration d’Helsinki, la loi du 22.08.2002 relative aux droits du patient et la Loi du 7 mai 2004 sur les expérimentations sur la personne humaine.
Conflits d’intérêts
Les conflits d'intérêts doivent être signalés en fin de texte.
------------------------------------------------------------------------------
Guidelines for Authors
The authors guarantee that their manuscript is original and not submitted for publication in another journal.
Each article submitted to Louvain Medical will undergo a peer review process conducted by an expert panel, the results of which will be sent to the authors. The final decision to
publish the article rests with the editor at all times.
The authors agree to the article’s being published in Louvain Médical as well as on its website.
Practical instructions
Articles are to be addressed to Professor C. Hermans Editor-in-chief of Louvain Médical
Louvain Médical
Avenue E. Mounier 52/B1.52.14
B-1200 Brussels
Belgium
Tel. 32 2 764.52.65
Fax. 32 2 764.52.80
Manuscripts must be submitted by email to the editing team : isabelle.istasse@uclouvain.be
Louvain Médical is the monthly medical review (published in paper form and online in 10 editions per year) of the medical school of the Université catholique de Louvain (UCL).
Louvain Médical publishes a range of different types of articles, each selected for their high quality and originality, primarily reviews, case reports, practical guidelines, editorials, and commentaries, as well as original research judged to be of clinical relevance.
Each manuscript submitted undergoes rigorous peer review by local and national experts.
The review’s principal goal is to actively contribute to the continuing medical education and training of healthcare professionals, including undergraduate and doctorate medical students (first and third cycles), general practitioners, and specialists of all fields.
Article submission
All manuscripts must be submitted by email to the editing team (isabelle.istasse@uclouvain.be), accompanied by a cover letter describing the type of article (literature review practical guidelines, original research article, and so on) and its subject matter, signed by the corresponding author (or lead author).
It will certify that all authors have validated and approved the submitted version of the article.
Peer-review process and acceptance of articles
Each submitted article is assessed by the Editor-in-Chief, with the aid of the head editor, in terms of general quality, relevance, scope, potential bias, and adherence to ethical and confidentiality standards. Any manuscript that does not fulfil these requirements will be rejected at this stage. Each successful manuscript will then be forwarded for revision by two to three experts in the field. This evaluation usually takes three to four weeks. The reviewers’ comments are gathered together by the head editor and reassessed by the Editor-in-Chief. The final decision of either rejection or major or minor revisions required is then communicated to the authors. They then have four to six weeks to submit a revised version along with a detailed description of the changes made and responses to the reviewers’ comments and suggestions. This revised version is reassessed by the Editor-in-Chief, who judges whether any further changes are required and accepts the manuscript. The accepted version then sometimes undergoes a French-language revision, when necessary, and the English-language abstract is edited by native English linguists. Once an article is accepted, only minor changes to the content (such as improving coherence) and style (such as layout) can be made.
Articles
The length of articles cannot exceed 25,000 characters (including spaces). Authors are highly recommended to include figures, tables, charts, and photographs to aid reader comprehension, as well as recent national and international references.
The authors guarantee that their manuscript is original and not submitted for publication in another journal.
The authors agree to the article’s being published in Louvain Médical as well as on its website.
The text is to be typed in 1.5 line spacing, the text will be typed without particular layout, paginated and submitted by email.
It will include
- It is to be accompanied by a detailed summary in French of no more than 200 words and by a structured abstract in English, summarizing its key points or messages. As this abstract will be published in the international databases, it is to be considered as an excellent showcase for your article.
- In addition to your abstract, we request you to write a telegraphic-style summary of a few lines, answering the following questions: What is already known about the topic? (Que savons-nous à ce propos ?) and What does this article bring up for us? (Que nous apporte cet article ?)
- It is to contain a “Practical Recommendations” insert of three to four lines at the end of the text.
- The tables, graphs and figures followed by their legends are to be reproduced on separate pages.
- Photos are to be saved in JPG, GIF or TIFF format in 300 dpi resolution.
NB: images taken from the internet will not be of good quality.
- Author contact details
- Authors should include both first and last names (in full) as well as their professional contact details (department and institution).
- For the corresponding author, the full address should be included (with telephone number and email address).
- Clinical case reports
Clinical case reports will only be accepted for publication if they provide an up-to-date and practical summary of a clinical problem of general interest introduced and illustrated by a concise clinical vignette. The abstract should summarize the general content of the manuscript and its relevant messages without detailing the clinical vignette.
All abbreviated terms should be written out in full the first time they appear in the text (except for international measurement units).
References
Bibliographical references (maximum 15 for a case report; 20 for an original article) are to be numbered by order of appearance in the text.
Bibliography references should be cited following the model of the New England Journal of Medicine, the standard set by the NLM (U.S. Library of Medicine).
Only the first six authors are to be cited followed by et al. in italics.
Exemple :
Hermans C, Scavée Ch. Le temps et l'expérience au profit des nouveaux thérapeutiques anticoagulants oraux. Louvain Med. 2014; 133 (9): 634-638.
Citing books: Buysschaert M. Diabétologie clinique. De Boeck Université, Paris, Bruxelles, 2012, 4e Edition.
Citing chapters: Buysschaert M. Autres diabètes. In: Diabétologie clinique 25-32, De Boeck Université, Louvain-la-Neuve, Paris, 2012, 4e Edition.
References of internet addresses must be reliable and of a high scientific standard.
Copyright
The author is responsible for indicating and citing all sources.
The author is responsible for using scientifically-recognized sources.
Copyright authorization must be requested and presented along with the article for all figures, tables or images that have already been published in another journal or online
Protecting patient privacy
The private life of patients must be respected at all costs. Informed consent must be obtained from all patients to publish any image or clinical description that could indicate a patient’s identity. All patients must also be informed of the article’s publication online.
For research articles, the authors must declare that they have adhered to the principles governing patient wellbeing laid down in the Helsinki Declaration, the Belgian Act of 22 August 2002 on patients’ rights, and the Belgian law of 7 May 2004 relating to experiments on human subjects.
Conflicts of interest
Any conflicts of interest must be reported at the end of the text.